Szukaj

Kategorie

Kalendarz

    Styczeń 2017
    P W Ś C P S N
    « sie    
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031  

Potrawa z pieczarek

Do przygotowania tej potrawy potrzebujemy 500 g pieczarek, 2 cytryny, pęczek natki z pietruszki, łyżkę keczupu, kieliszek rumu, 3 pomidory, kilkanaście ziarenek czarnego pieprzu, 3 łyżki oliwy oraz soli. Pieczarki oczyszczamy i myjemy. Jeśli są duże, kroimy je na ćwiartki, jeśli są małe, możemy pozostawić je w całości. Myjemy pomidory, po umyciu sparzamy je wrzątkiem i obieramy ze skórki. W głębokim rondlu rozgrzewamy 2 łyżki oliwy. Dodajemy pomidory, posiekaną natkę pietruszki i dusimy pod przykryciem przez 6 min. Następnie dodajemy do rondla pieczarki, wyciskamy sok z 1 cytryny, dodajemy do rondla z pieczarkami. Wsypujemy ziarenka pieprzu, posypujemy do smaku solą. Rozgrzewamy piekarnik do 160 stopni i wstawiamy pieczarki na 20 min. Po 20 minutach wyjmujemy rondel z piekarnika, wlewamy do niego sok z 2 cytryny, dodajemy keczup, rum i łyżkę oliwy. Wszystko mieszamy i zostawiamy do wystudzenia. Tak przygotowane pieczarki podajemy na zimno jako przystawkę. Potrawa ta pochodzi z kuchni francuskiej.

Owoce na ostro

Do przygotowania owoców na ostro potrzebujemy 300 g śliwek węgierek, 300 g gruszek, 300 g jabłek, 1 strąka czerwonej papryki, łyżeczki cukru, 3 łyżek oleju, szczyptę soli, szczyptę pieprzu i odrobinę majeranku. Myjemy owoce. Po umyciu obieramy jabłka, kroimy je w ćwiartki i wydrążamy z nich gniazda nasienne. W taki sam sposób przygotowujemy gruszki. Śliwki kroimy na połówki usuwając pestki. Myjemy paprykę, po umyciu usuwamy z niej gniazda nasienne i kroimy w cienkie paski. Rozgrzewamy na patelni olej, na podgrzany olej wsypujemy cukier i krótko go podsmażamy, następnie do cukru dodajemy przyprawy i jeszcze krótko razem podsmażamy. Do podsmażonych przypraw i cukru wsypujemy owoce, przykrywamy i smażymy na niewielkim ogniu przez 10 minut. Przygotowane w ten sposób owoce są doskonałym dodatkiem do pieczeni wieprzowej, mielonych kotletów i pieczonego kurczaka. Przygotowane na ostro owoce możemy podać także do pierogów z mięsnych farszem lub do smażonej wątróbki. Proporcje owoców możemy zwiększyć.

Placek ze śliwkami

Do przygotowania placka ze śliwkami potrzebujemy następujących składników: 1 i 1/2 szklanki mąki, 1 szklankę cukru, 1/2 kostki margaryny, 4 jajka, płaską łyżeczkę proszku do pieczenia, 2 łyżki mleka, 750 g śliwek węgierek oraz cukier puder do posypania ciasta. Przesiewamy mąkę. Jajka myjemy, a następnie oddzielamy żółtka od białek. W misce ucieramy margarynę z dodatkiem cukru i żółtek. Do utartej, puszystej masy dodajemy mąkę oraz proszek do pieczenia. Kilkakrotnie jeszcze ucieramy, aby w cieście nie było grudek. Z białek ubijamy sztywną pianę i dodajemy ją do ciasta. Delikatnie mieszamy. Blaszkę do pieczenia smarujemy odrobiną masła i wysypujemy tartą bułką. Przekładamy ciasto. Myjemy i osączamy śliwki, a następnie kroimy je na połówki i usuwamy z nich pestki. Na powierzchni ciasta układamy połówki śliwek (skórką do dołu). Nagrzewamy piekarnik do 180 stopni, wstawiamy ciasto na około 40 min. Upieczone ciasto wyjmujemy z piekarnika i jeszcze gorące bardzo obficie posypujemy cukrem pudrem.

Zapiekanka z cielęciny

Do przygotowania tej zapiekanki potrzebujemy 500 g cielęciny bez kości, 150 g chudego, wędzonego boczku lub bekonu, 2 jajka, 80 g czerstwej bułki, 30 g masła, 3 łyżki mleka, 2 cebule, łyżkę tartej bułki, łyżkę oleju, sól, pieprz, tymianek, liście zielonej sałaty i natkę z pietruszki. Cebulę obieramy, kroimy w drobną kostkę i smażymy na złoty kolor. Czerstwą bułkę obieramy ze skórki, bardzo drobno kruszymy, polewamy ją mlekiem. Boczek lub bekon kroimy w drobniutką kosteczkę. Mielimy cielęcinę, dodajemy do niej pokrojony boczek, bułkę, cebulę, natkę pietruszki, tymianek, sól i pieprz. Bardzo starannie wyrabiamy, w razie potrzeby jeszcze raz doprawiamy do smaku. Małą blaszkę keksówkę wykładamy folią aluminiową, smarujemy olejem i wysypujemy tartą bułką. Przekładamy przygotowaną masę, przykrywamy folią i pieczemy przez 50 minut w 160 stopniach. Upieczone mięso studzimy w formie. Dobrze wystudzone mięso wyjmujemy z foremki, odwijamy folię i kroimy na 10 porcji. Układamy na półmisku wyłożonym liśćmi sałaty.

Pyszne mrożone kakao

Do przygotowania mrożonego kakao będziemy potrzebowali 4 łyżeczki kakao, 4 szklanki mleka, 4 jajka, 8 łyżeczek cukru, 1/2 łyżeczki cukru waniliowego. Wlewamy do szklanki2 łyżeczki zimnego mleka, wsypujemy do niego kakao i bardzo starannie mieszamy. Pozostałe mleko wlewamy do garnka i doprowadzamy do zagotowania. W chwili, kiedy mleko zaczyna się gotować wlewamy do niego rozrobione w mleku kakao. Zdejmujmy garnek z ognia. Myjemy jajka, a następnie wybijamy je do miski, dodajemy cukier i najpierw ubijamy na zimno, a następnie umieszczamy miskę na garnku z gotującą się woda i ubijamy jajka na parze. Podczas ubijania wlewamy 1/2 ilości gorącego kakao. Kiedy masa jajeczna zgęstnieje i straci aromat surowych jajek, zdejmujemy miskę znad garnka i zostawiamy do wystudzenia. Kiedy masa jest chłodna dodajemy do niej pozostałą ilość kakao. Dodajemy także cukier waniliowy i mieszamy. Gotową masę rozlewamy do wysokich szklanek, wstawiamy do lodówki aby kakao mocno się oziębiło. Mrożone kakao to doskonały napój na upalne dni.

Uczulenie na jedzenie

Uwielbiamy jeść, poznawać nowe smaki, testować połączenia kulinarne. Jednak czasami okazuje się, że w spożywaniu pokarmów mamy pewne granice, które bynajmniej nie kończą się na pojemności żołądka. Wiele osób cierpi na alergie pokarmowe, które wykształcają się u nich na skutek różnych chorób, uwarunkowań genetycznych czy wpływu środowiska. Wówczas jadłospis musi zostać ograniczony o produkty, które nasz organizm rozpoznaje jako niebezpieczne. Działania niepożądane, w postaci stanów alergicznych, mogą wywoływać właściwie wszystkie substancje, jednak istnieje kilka alergenów, najczęściej atakujących człowieka. Są to między innymi mleko, jajka, orzechy i gluten. Poza tym często występują uczulenia na mięso, ryby i skorupiaki. Warto pamiętać również, że reakcje alergiczne występują często na skutek spożywania zbóż. Nie tylko naturalne składniki mogą prowadzić do uczuleń. Również przeróżnego rodzaju substancje konserwujące jedzenie mogą wywoływać podobne skutki.

Kuchnia wyposażona z myślą o zdrowiu

Kiedy zostaniemy zapytani o podstawy zdrowego gotowania, przede wszystkim nasuną nam się pewne rodzaje potraw i składników. Tymczasem równie ważne, jak same produkty, jest również to, w czym je gotujemy. Wyposażając kuchnię, należy pamiętać zasadach, które powinny nam przyświecać przy wyborze garnków, patelni i innych sprzętów. Obecnie za najbezpieczniejsze uznawane są produkty, wykonane ze stali nierdzewnej. Warto o tym pamiętać, kupując garnki. Powłoka wykonana z tego materiału nie zanieczyszcza przyrządzanych potraw. Takie ryzyko istnieje, gdy korzystamy z garnków czy patelni pokrytych powierzchnią teflonową, która została naruszona. Sam teflon jest raczej bezpieczny, ale należy zwracać uwagę na ewentualne jego uszkodzenia i zarysowania. Jeżeli decydujemy się na skorzystanie z bogatej oferty garnków ceramicznych, również możemy być zadowoleni. Należy jednak pamiętać, aby sięgać po produkty, które w swoim składzie nie zawierają ołowiu.

Danie przyprawione zdrowiem

Stosowane są od setek a nawet tysięcy lat. Każdy obszar kulturowy ma charakterystyczne ich odmiany. Niemniej jednak wszędzie docenia się ich zalety. Przyprawy, bo o nich mowa, nadają daniom smak i wyrazistość. Odpowiednio dobrane i skomponowane mogą zdecydowanie odmienić charakter przyrządzanych posiłków. Poza tym są zdrowe i pozytywnie wpływają na działanie organizmu. Za jedną z przypraw, uznawanych za najbardziej dobroczynne dla człowieka, uznawany jest imbir. Stymuluje on procesy trawienne, pomaga również w zwalczaniu wzdęć i mdłości. Pomaga w obniżaniu poziomu cholesterolu. Podobną zaletę ma używanie w kuchni goździków. Poza tym właśnie po goździki powinny sięgnąć osoby, cierpiące na bezsenność i zmagające się z wysokim poziomem stresu. Z kolei z właściwości oczyszczających słynie kurkuma. Dzięki jej spożywaniu zmniejsza się ryzyko powstania stanów zapalnych, a nawet zmian nowotworowych. W zwalczaniu bakterii i wirusów doskonale sprawdza się popularny w polskiej kuchni czosnek.

Gotowanie na szklanym ekranie

W ostatnich latach w polskich stacjach telewizyjnych obserwujemy prawdziwą inwazję programów kulinarnych i audycji, nawiązujących do tematyki gastronomicznej. Kiedyś programy te oparte były na kucharzach, którzy swoją wiedzą dzielili się z odbiorcami. Dopiero po jakimś czasie, jeżeli ich program okazał się sukcesem, oni sami również stawali się gwiazdami. Następnie szefowie stacji zmienili taktykę i do studia, wyposażonego na wzór ciepłej, rodzinnej kuchni, zaprosili znanych i lubianych. Od tej pory nie trzeba było znać się jakoś szczególnie na gotowaniu. Swoimi umiejętnościami dzieliły się gwiazdy kina, telewizji czy idole muzyczni. W pewnym momencie formuła ta została wprowadzona również do porannych audycji. Obecnie każda telewizja co rano emituje swój własny śniadaniowy program, a w jego studiu musi obowiązkowo znaleźć się przestrzeń zarezerwowana na kuchnię. Aby nie znudzić odbiorców, do korzystania z niej zapraszane są różne osoby, które opowiadają o swoich ulubionych potrawach i pokazują, jak je zrobić.

Moda na kulinarne kombinowanie

Polacy stali się w ostatnim czasie bardzo wygodni w kwestii gotowania, choć może bardziej pasuje określenia niegotowania. Wolą chodzić do restauracji lub fast foodów, niż przyrządzić samodzielnie posiłek w domu. W sumie trudno się dziwić. Pracujemy ciężko, potem wozimy dzieci na zajęcia dodatkowe lub sami na takie uczęszczamy. Wieczorem w końcu można się wyluzować w jakimś przyjemnym lokalu, porozmawiać ze znajomymi, zjeść smaczny posiłek, po którym nie musimy zmywać. Nie ma w tym nic złego, pracujemy więc zasługujemy na relaks. Nie każdy w końcu lubi spędzać czas w kuchni. Gorszym rozwiązaniem, przede wszystkim dla zdrowia, wydaje się być coraz częstsze sięganie po produkty przetworzone. Kupujemy zamrożone czy w inny sposób zakonserwowane dania, których przygotowanie nie zajmuje wiele czasu ani energii. O ile od czasu do czasu każdy może pozwolić sobie na pójście na skróty, o tyle nie powinno stawać się to dla nas normą. Sięganie po tego rodzaju ułatwienia, pełne tak zwanej chemii, może być bowiem szkodliwe dla naszego organizmu.!